Cum sa iti protejezi datele personale pe Facebook

noiembrie 27, 2007

E un lucru stiut ca de multe ori se exagereaza anumite lucruri. Alteori sunt adevarate. Am prea multe tab-uri deschise in Firefox intotdeauna, cel putin 30 atunci cand am o lucrare de scris. Ma pierd in informatii irelevante. Astept mai multe stiri ca sa pot sa postez despre ceva si sa am o parere.

  • Acum cateva zile a aparut in The Times un articol care spune ca facebook da informatii nedorite despre utilizatori in momentul in care acestia fac tranzactii pe unul din site-ul partenerilor lor. “Matt in New York already knows what his girlfriend got him for Christmas, because a new Facebook feature automatically shares books, movies, or gifts you buy online with everyone you know on Facebook. Without your consent, it pops up in your News Feed – a huge invasion of privacy.“. Asta imi miroase a panica prosteasca si e o minciuna daca stai sa citesti articolul pana la capat. Vei fi intrebat daca vrei sa apara in profilul tau faptul ca ai cumparat cartea X sau dvd-ul Y asa cum si pe pachetele de tigari sau pe postere ale unor promotii e scris cu steluta si mentionat in colt jos “In limita stocului disponibil” sau “Fumatul poate cauza cancer”. Evident o sa fie cineva sa zica ca nu a vazut aia. E adevarat ca vor pastra datele despre ce ai cumparat daca ai luat ceva de pe un site partener dar nu le vor publica pentru ca toti prietenii tai sa le vada, ci ca sa iti trimita reclame personalizate. Nu ca m-as da in vant dupa asta dar pe mine m-a ajutat sa gasesc un restaurant indian aproape de mine si bilete la un concert dupa ce mi-am introdus UK post code in detalii. Si amazon pastreaza datele comenzilor mele, cand au fost trimise, cand le-am primit, cand am semnat pentru ele, bla bla si nu ma deranjeaza. Facebook poate sa aiba toata muzica pe care o ascult ca sa imi vanda ce vor ei prin partenerii lor pentru ca oricum am deja tot ce imi place si am avut grija sa mi le cumpar (altfel de ce as zice ca imi place daca nu ascult) sau ce vreau eu nu o sa gasesc niciodata in magazinele lor pentru ca se vinde pe vinil in locatii selecte. Macar de m-ar ajuta sa gasesc locurile alea mai repede.

external.jpg

Da, se poate. Si din Facebook si din site-urile pe care faci cumparaturi.

  • Al doilea nu vizeaza neaparat Facebook cat si MySpace si Bebo, aflat(e) acum in moarte clinica aproape. Cand zic moarte clinica e deja ‘uncool’ sa faci ceva pe MySpace daca lucrezi in marketing. So passé! Utilizatorii inca sunt acolo dar nu se mai logheaza de 15 ori pe zi ci de 15 ori pe luna, in special cei din categoria 18+. Daca in schimb vrei sa vorbesti cu tineret in UK/US, MySpace si Bebo sunt solutia cea mai la indemana. Dar de prea putine ori se vrea asta. Articolul asta ii priveste pe kinderi si faptul ca “MySpace Isn’t Private. OMG!“. Desi un procent de 70% din cei chestionati (in numar de 2000), cu varste cuprinse intre 14 si 21 de ani a zis ca nu ar vrea ca un potential angajator sau cei de la scoala sa afle lucruri despre ei, alt procent de 60% crede ca informatiile sau profilul lor nu pot sa apara la un search oarecare pe Google. Doua treimi nu cunosc persoanele pe care le au ca prieteni pe Facebook si altui procent 70% nu ii pasa daca straini pot vedea informatii despre ei.

profile1.jpg

Daca nu vrei sa iti vada toata lumea profilul

Sa nu fim prosti. Pardon, sa fim destepti! Suna mai bine. Daca un parinte ar citi doar articole de genul asta ar exista prea putine care sa le demonstreze ca sunt exagerari. Exista si adevar in ele dar se exagereaza foarte mult. Nici mie nu imi plac arabi sau indieni de la facultate care ar putea sa imi vada profilul, numarul de telefon si adresa si in concluzie nu stau si ma vait ca imi invadeaza intimitatea cand eu cu mana mea am scris informatiile alea, ci am un buton de privacy pe care ar trebui sa invat sa-l folosec. Era motivul principal pentru care nu suport Hi5. Am multi prieteni care nu sunt in friends list ori pentru ca nu aveau profil sau aveau dar nu i-am gasit, vroiam comentarii de la ei dar insemna sa primesc si comentarii de la libidinosi care se masturbau uitandu-se la poze puse de tipe de 14-16 ani. Fara sa intru in detalii, era foarte limitat la capitolul “intimitate”. Facebook in schimb are un milion de setari pe care fiecare om panicat ar trebui sa invete sa le foloseasca cu cap. De profil am vorbit, printre alte lucruri pe care le poti schimba, doar sa nu iti fie lene sa le cauti:

profile2.jpg

Nu vreau sa-mi vada altii pozele, daca sunt online sau nu si ce fac.

profile3.jpg

Sau necunoscuti sa stie unde stau, ce “id de mess” am si care e nr. meu de telefon.

searchresult.jpg

Daca ma gaseste cineva pe facebook prin google sau cu friend finder .

 

“Your friends, and everyone from Manchester Metropolitan University can see you in search results if they search for “andrea nastase” or any part of your name. People who can’t see your profile can see your profile picture and poke you from your search listing. ”

(sumarul in cuvinte)

schoolprofile.jpg

Si nu vreau sa vada profesorii pozele mele si ce-mi place mie.

 

Acum daca nu ati setat toate astea si patiti ceva, nu e vina nimanui decat a voastra cum ar veni.

One Response to “Cum sa iti protejezi datele personale pe Facebook”


  1. [...] care ne pot submina personalitatea sau care ne pot dărâma emoţional. Ştiu, există opţiunea de Private, dar majoritatea celor prezenţi cu un profil pe Internet vor să interacţioneze şi cu alţi [...]


Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

